Hi! I'm your trusted Shaklee Independent Distributor

Dapatkan konsultasi percuma dan cara pengambilan vitamin dan suplemen Shaklee yang betul dari saya. Cash on delivery (COD) area Denai Alam, Bukit Subang, Bukit Jelutong, Subang Bestari, Subang 2 & Kota Damansara. Penghantaran melalui Pos Laju ke seluruh Malaysia.

Monday 26 January 2015

Resepi Maggi Sup Tulang

Assalamualaikum...

Dah dinner ke semua? Apa korang makan malam ni? Saya masak maggi sup tulang je malam ni. Sebenarnya saya dapat resipi ni dari mak mertua saya...dulu masa kami balik, dia selalu buat menu ni. Suami saya memang suka sup tulang jadi selain makan dengan nasi atau roti, kita boleh juga masak dengan maggi atau mi kuning. Saya suka sebab menu ni simple tapi sedap dan seimbang. 

Mula-mula kita kena la masak sup tulang dulu hingga dagingnya empuk. Ni saya rasa cara yang paling senang nak buat sup...

Bahan-bahan :

500g tulang lembu
300g daging lembu
Sebatang lobak merah
1 peket rempah sup tulang Adabi
Suku sudu kecil serbuk kunyit
Sedikit garam
Air

Cara memasak:

1) Bersihkan tulang dan daging lembu.
2) Masukkan tulang dan daging ke dalam periuk dan masukkan air. Masak sehingga daging agak lembut dengan api perlahan. (Kalau ada pressure cooker lagi cepat masak)
3) Masukkan rempah sup tulang, serbuk kunyit dan lobak merah.
4) Bila lobak dah lembut boleh masukkan garam.
5) Biar mendidih sekejap dan tutup api.








Bila sup tulang dah siap bolehlah mula masak magginya pulak. Selalunya saya masak bila dah dekat time makan sebab maggi kan cepat kembang kalau lama terendam dalam kuah.

Bahan-bahan:

5 batang sawi
1 biji tomato
2 ulas bawang putih
1 sudu kecil cili kisar
Sedikit minyak masak
3 peket Maggi kari
Setengah peket perencah Maggi kari

*kalau nak letak sayuran lain macam kubis dan taugeh pun boleh.

Cara memasak:

1) Panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga naik bau.
2) Masukkan cili kisar dan masak sebentar.
3) Masukkan sup daging, batang sawi dan maggi. Biar sebentar hingga maggi agak lembut. 
4) Masukkan perencah Maggi kari.
5) Tambahkan daun sawi dan tomato. Kacau sekejap dan boleh tutup api.
6) Tambah sup kalau kuah agak kering. Letakkan daging atas maggi. Siap!  

*Kalau nak rebus maggi berasingan pun boleh, lepas dah siap kuah boleh masukkan maggi ke dalamnya.





Mudah saja kan? Kalau beli tulang je saya mesti masak maggi ni. Sup tu mesti ada lebih dan boleh makan dengan roti atau nasi pulak esok. Jimat sangat.

Selamat mencuba!



No comments:

Post a Comment