Hi! I'm your trusted Shaklee Independent Distributor

Dapatkan konsultasi percuma dan cara pengambilan vitamin dan suplemen Shaklee yang betul dari saya. Cash on delivery (COD) area Denai Alam, Bukit Subang, Bukit Jelutong, Subang Bestari, Subang 2 & Kota Damansara. Penghantaran melalui Pos Laju ke seluruh Malaysia.

Sunday 8 June 2014

Sumber makanan kaya antioksidan

Assalamualaikum

Kenapa kita perlu mengambil makanan yang kaya dengan antioksidan? Antara sebab utama adalah untuk menghalang radikal bebas, mencegah penyakit jantung dan kanser, mencegah penuaan, menguatkan sistem imun tubuh dan menjaga kesihatan saraf.

Hari ni saya suka untuk berkongsi tentang sumber-sumber makanan yang tinggi kandungan antioksidan supaya kita dapat sama-sama mengamalkannya.


1. Kurma
Buah kurma mengandung kalium (potassium), serat, kalsium, zat besi (Fe), Vit A, B2, B12, dan Vit C, aspirin, salisilat, fosfor, sulfur, natroum (sodium), magnesium, cobalt, seng, fluorin, tembaga (Cu), mangaan, selulosa, dan karbohidrat (berupa glukosa dan fruktosa). Kandungan vitamin C nya berperanan sebagai antioksidan.

2. Kismis
Kismis dihasilkan daripa buah anggur yang dikeringkan. Buah anggur memang tinggi kandungan antioksidan. Catechin, salah satu dari antioksidan pada ksimis yang sangat berguna dalam pencegahan tumor dan kanser kolon serta menjaga kesihatan jantung kita. Phenolic Phytonutrients dikenali kerana memiliki fungsi sebagai pembunuh kuman, antibiotik dan antioksidan yang banyak ditemui dalam kismis.

3. Blueberi
Blueberry adalah buah yang berasal dari Amerika Utara. Buah yang tumbuh di musim panas di Amerika Utara ini tumbuh secara liar namun memiliki banyak khasiat. Bluberry mengandung berbagai zat, contohnya beberapa mineral (mangan, kalsium, fosfor, besi, kalium, dan seng), Vit B1, B2, B3, dan B6, Vit C, Vit E. Vit K, karbohidrat, lemak, dan antosinin. Antosinin adalah zat antioksidan yang mampu menghambat perkembangan sel kanser, inflamasi serta baik untuk kesehatan kulit serta mencegah penuaan.

4. Strawberi
Strawberi mengandung Vit K, mangan, asam folat, potasium, riboflavin, Vit B5, B6, magnesium dan omega 3. Ia mengandung zat antioksidan yang membuat buah ini berwarna merah.

5. Rasberi
Rasa buahnya yang masam menandakan kandungan Vit C yang tinggi didalamnya. Buah raspberi ini jika diamalkan secara rutin sangat banyak faedahnya. Ia dapat mencegah kerosakan sel otak, melancarkan pencernaan, mencegah kanser usus, mengurangkan alergi, mencegah penyakit jantung, mencegah penuaan awal da mengawal diabetes.

6. Plum
Selain mengandung 38% antioksidan yang jauh lebih banyak daripada blueberi, buah plum sangat kaya akan serat larut yang membantu menurunkan kolesterol dalam badan.

7. Delima
Polifenol yang ada di dalam delima lebih efektif daripada antioksidan yang ada dalam kandungan makanan lain untuk memerangi radikal bebas.

8. Kekacang
Kacang merah mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi. Kekacang merupakan makanan antioksidan terbaik di antara keluarga sayuran.

9. Teh hijau
Teh hijau mengandung polifenol dan katekin yang sangat efektif menghalang radikal bebas tubuh.

10. Bayam
Bayam terkenal sebagai sayuran yang tinggi kandungan zat besi. Tidak hanya baik dalam hal nutrisi, bayam juga berkhasiat sebagai antioksidan. Kekuatan antioksidan bayam hijau terletak pada lutein dan beta-karoten.

11. Lemon
Rasanya yang masam adalah kerana ia memiliki kandungan vitamin C yang tinggi sebagai antioksidan. Ia dapat menyembuhkan gangguan pencernaan, mual, kembung dan masalah sembelit.

12. Nenas
Buah nenas memiliki kandungan nutrisi yang sangat banyak seperti vitamin A dan C yang berfungsi sebagai antioksidan. Buah nenas juga mengandung kalsium, fosfor, magnesium, besi, natrium, kalium, dekstrosa, sukrosa serta enzim bromelain. Kandungan-kandungan tersebut sangat baik untuk menjaga tubuh kita agar sentiasa sihat.

13. Brokoli
Brokoli memiliki manfaat untuk mencegah kanser kolon, kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser perut. Zat yang terkandung di dalam brokoli juga bermanfaat sebagai antioksidan. Kandungan anti-acetylcholinesterase-nya juga dapat mencegah kanser prostat.

14. Kiwi
Buah kiwi juga banyak kandungan phytonutrients yang baik untuk keshatan kerana akan menghasilkan polyphenols sebagai antioksidan bagi tubuh, enzim untuk pencernaan dan karotenoids yang bermanfaat sebagai antioksidan dan kesihatan mata.

15. Telur
Telur kaya dengan kandungan antioksidan iaitu lutein. Lutein berfungsi melindungi mata dari katarak dan mencegah kerosakan mata. Meskipun kandungan lutein dalam telur jauh lebih kecil daripada pada bayam, tetapi lutein pada telur diserap tubuh 3 kali lebih efektif.

Banyakkan makanan yang kaya dengan antioksidan? Jadi bolehlah anda cuba mengambil makanan yang telah tersenarai di atas. Tapi bagaimana kita hendak pastikan semua makanan yang kita ambil diserap dengan baik oleh badan? Jadi bagi mereka yang tidak pasti samada mereka betul-betul dapat manfaat atioksidan daripada sumber makanan di atas, anda tidak perlu risau. Anda boleh ganti pengambilannya dengan vitamin yang tinggi kandungan antioksidan seperti vitamin A, C dan E.



Asmin Fahmi
012-7747857
FB: Asmin AG
FB Page: Alam Wellness
Email: asmin.fahmi@gmail.com

No comments:

Post a Comment