Hi! I'm your trusted Shaklee Independent Distributor

Dapatkan konsultasi percuma dan cara pengambilan vitamin dan suplemen Shaklee yang betul dari saya. Cash on delivery (COD) area Denai Alam, Bukit Subang, Bukit Jelutong, Subang Bestari, Subang 2 & Kota Damansara. Penghantaran melalui Pos Laju ke seluruh Malaysia.

Friday 13 June 2014

Masalah keguguran rambut merungsingkan?

Assalamualaikum

Ramai di antara kita tak kira lelaki atau wanita mengalami masalah keguguran rambut. Yang membezakan antara seorang individu dengan individu yang lain ialah ada yang runsing dengan masalah ini dan ada yang tidak ambil peduli. Tapi yang pasti kebanyakan wanita mengambil berat kalau mereka mengalami masalah keguguran rambut yang teruk. Mesti nak cuba pelbagai jenis produk di pasaran yang dikatakan mampu mengurangkan rambut gugur. Tapi sebenarnya sebelum anda mencuba produk sedia ada, anda sepatutnya mengetahui dulu apakah punca yang menyebabkan rambut anda gugur kemudian baru mencari produk yang sesuai.

Jom kita tengok dulu apakah antara punca masalah keguguran rambut:

1. Hormon – Wanita lebih cenderung untuk mengalami masalah keguguran rambut disebabkan perubahan hormon berbanding lelaki. Kehamilan, melahirkan anak dan menopaus adalah antara sebab wanita selalu megalami masalah ini.

2. Ubat-ubatan – hanya untuk lelaki, banyak ubat-ubatan moden seperti anti-depression, pencair darah dan ubat anti-kolestrol boleh menyumbang secara langsung kepada keguguran rambut. Bagi sesetengah wanita pil perancang boleh menjadi faktor utama kepada masalah rambut gugur.

3. Genetik – Keguguran rambut disebabkan oleh faktor genetik lebih dikaitkan dengan lelaki tetapi wanita juga boleh mengalami corak kepala botak atau androgenetic alopecia. Kira-kira 15% perempuan di Amerika Syarikat akan terjejas. Hanya untuk lelaki, dehydrotestosterone (Kademlia DHT) menyebabkan folikel rambut untuk menutup. Manakala bagi wanita ialah penipisan am rambut bukannya tompok-tompok botak di kepala.

4. Tekanan – Stress atau tekanan yang melampau samada di tempat kerja atau masalah peribadi boleh menggangu hormon badan dan menyebabkan keguguran rambut.

5. Penyakit – Kebiasaanya penyakit seperti gangguan kencing manis atau Tiroid, meletakkan badan di bawah tekanan dan menyumbang secara langsung kepada keguguran rambut.

6. Rambut rosak – wanita melakukan lebih banyak untuk rambut mereka berbanding lelaki dan beberapa rawatan harian kita pinggan ke rambut kita boleh mempunyai kesan yang tidak dijangka. Kesan syampu rambut colorants, pelunturan, penering rambut, straighteners – kita seolah-olah melakukan segala-galanya yang mungkin menyebabkan tekanan kepada akar rambut.

7. Diet – wanita secara umumnya diet lebih daripada lelaki dan lebih cenderung untuk mengamalkan diet yang melampau untuk meurunkan berat badan. Diet penurunan berat badan yang melampau atau pemakanan yang tidak seimbang boleh menyebabkan keguguran rambut. Walaupun kekurangan zat besi,zink dan protein sering dikaitkan dengan keguguran rambut berkaitan pemakanan, pelbagai kekurangan nutrien boleh menyebabkan penipisan rambut.


Dalam entri yag lain anti saya akan kongsikan vitamin dan produk rambut Shaklee yag sesuai untuk masalah keguguran rambut ni. Tapi kalau masalah keguguran rambut anda terlalu kronik, eloklah berjumpa dengan doktor terlebih dahulu untuk mengetahui puncanya...

Asmin Fahmi
012-7747857
FB: Asmin AG
FB Page: Alam Wellness
Email: asmin.fahmi@gmail.com

No comments:

Post a Comment