Hi! I'm your trusted Shaklee Independent Distributor

Dapatkan konsultasi percuma dan cara pengambilan vitamin dan suplemen Shaklee yang betul dari saya. Cash on delivery (COD) area Denai Alam, Bukit Subang, Bukit Jelutong, Subang Bestari, Subang 2 & Kota Damansara. Penghantaran melalui Pos Laju ke seluruh Malaysia.

Sunday 14 September 2014

Kembali langsing selepas bersalin

Assalamualaikum

Ramai yang mengeluh susah ak dapat balik berat badan asal selepas bersalin. Sebenarnya seseorang itu boleh dapatkan kembali pre-pregnancy weight sama ada cepat atau lambat saja. Menyusukan anak merupakan salah satu cara untuk membakar lemak yang terkumpul selama 9 bulan.Ye lah kan, masa mengandung orang kata makanlan sepuas-puasnya lepas bersalin dah kena pantang. Sebenarnya memang boleh makan apa saja yang kita suka tapi kena juga amalkan konsep 'bersederhana'. Elok kalau semasa mengandung pun kita jaga pemakanan supaya berat badan tak naik mencanak-canak. Ada sesetengah doktor memang monitor kenaikan berat badan ibu hamil, jika berat naik terlalu banyak dalam masa sebulan, doktor akan suruh kita kawal.

Selain menyusu, apa lagi cara yang boleh diamalkan oleh seseorang yang baru lepas bersalin untuk mendapat berat badan idaman?
  • makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap.
  • sarapan pagi wajib diambil dan bole diambil dalam kauntiti yang lebih seperti kata pepatah 'eat breakfast like a king'.
  • jadikan buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai snek di antara waktu makan utama.
  • sertakan banyak makanan berserat tinggi seperti oat, kekacang, lentil, bijirin dan biji-bijian dalam diet anda
  • ambil karbohidrat dalam kuantiti yang sedikit tetapi jangan buang terus dari diet anda.
  • kurangkan makanan yang mempunyai kandungan lemak dan gula yang tinggi.


Di samping itu anda boleh mengambil set kurus Shaklee yang selamat untuk ibu menyusu. Selain dapat menurunkan berat badan, pelbagai manfaat kesihatan yag anda bakal perolehi dari suplemen seperti Alfalfa, Omega Guard, Lecithin dan ESP.


Alfalfa Complex
Alfalfa membantu membersihkan usus supaya semua sisa makanan yang termendap di dalam usus dapat dibuang. Alfalfa lebih dikenali sebagai agen detox. Alfalfa juga membantu sebagai pelawas.

Kenapa penting usus bersih?

Hanya usus yang bersih dapat menyerap semua nutrisi dari makanan yang kita ambil. Kalau usus tu kotor, berkeladak dengan segala macam toksin dan lemak, usus tidak dapat menyerap nutrisi dengan baik.

Lecithin
Lecithin merupakan vitamin yang membantu memecahkan lemak daripada makanan yang telah kita makan. Istilah lain adalah mengemulsikan lemak-lemak tersebut.

Kalau kita makan makanan seperti nasi lemak, masak lemak dan apa-apa yang berlemak, boleh ambil 2-3 biji Lecithin sesudah makan untuk membuang semua lemak tersebut.


Omega Guard
OmegaGuard membantu menyingkirkan lemak yang termendap di dalam tubuh kita.
Lemak boleh termendap dan melekat pada salur darah. Untuk jangka masa panjang, perkara ini sangat berbahaya kerana ia boleh menjadi penyebab diabetes, darah tinggi dan sakit jantung.

Lemak ini juga menyebabkan usus kita tak dapat menyerap nutrisi dari makanan dan makin lama tubuh akan menjadi semakin tak sihat.

Kelebihan lain OmegaGuard selain daripada menguruskan badan:

  • Merangsang penghasilan serotonin, sejenis hormon yang boleh membantu mengawal selera makan dan juga mood.
  • Mengekang penghasilan cortisol, sejenis hormon yang merangsang penyimpanan lemak di dalam badan.
  • Kaya dengan DHA & EPA yang bagus untuk perkembangan otak & mata bayi.

ESP
Ibu meyusu memang lebih mudah lapar kerana semasa menyusu banyak tenaga digunakan dan banyak jugak kalori yang dibakar. ESP adalah penyelamat jika tengah-tengah malam tetiba rasa lapar. Dengan mengambil ESP, kita akan berasa kenyang dengan lebih lama. Ini kerana ESP mempunya Glycemic Index yang rendah di mana tenaga daripada ESP ini dibebaskan secara perlahan-lahan. ESP juga membantu menguatkan otot yang bekerja untuk membakar lemak dalam tubuh. 



Asmin Fahmi
012-7747857
FB: Asmin AG
FB Page: Alam Wellness
Email: asmin.fahmi@gmail.com

No comments:

Post a Comment